Få en bättre start på dagen med nyttig frukost

Granola utan socker

Frukosten är dagens kanske allra viktigaste mål. Det är frukosten som ger oss den energi vi behöver för att kunna komma i gång med arbetsdagen eller studierna. Om frukosten är dåligt balanserad eller är onyttig, skulle den i stället kunna påverka oss negativt. Här kan du läsa mer om hur du kan göra din frukost nyttigare samt hur en nyttigare frukost skulle kunna ge dig en bättre start på dagen.

Byt ut frukostflingorna eller granolan

Frukostflingor och granola innehåller ofta stora mängder socker och andra onödiga tillsatser. Även de varianter som utgör sig för att vara nyttigare kan innehålla en hel del socker. Om du verkligen vill äta granola, müsli eller flingor, ska du alltid välja sockerfria produkter som till exempel granola utan socker. En proteinrik yoghurt eller lite kvarg toppat med granola utan socker är en mycket bättre frukost än en skål med sötade cornflakes och mjölk. Om du själv brukar äta granola eller flingor varje dag, ska du testa att byta ut dem mot sockerfria alternativ som granola utan socker. Det kommer garanterat att ge dig en bättre start på morgonen.

Ät mer frukt och grönt på morgonen

Om du vill äta något annat än granola utan socker till frukost, skulle du kunna försöka äta mer frukt och grönt. Det finns många olika frukter och grönsaker att välja mellan, så det är bara att välja något som ser spännande eller smarrigt ut. Välj de frukter och grönsaker som ger dig flest vitaminer och mineraler. Självklart ska du även välja det som du tycker smakar bra. Testa gärna frukter och grönsaker som du inte har provat tidigare, så får du lite mer variation. Det är bra att variera sina frukter och grönsaker, eftersom det gör att du får i dig fler viktiga ämnen.

Om du har svårt för att äta frukt och grönt, kan du testa att blanda dem med annan mat. Du skulle till exempel kunna ha i lite spenat eller grönkål i din omelett, eller mixa lite frukt i din smoothie. Du kan dölja smaken av grönsakerna eller frukterna på många olika sätt. Det gäller bara att vara lite kreativ.

Få i dig mer protein

Om du gärna vill äta granola utan socker, ska du försöka att äta den tillsammans med något proteinrikt. Kvarg är en populär produkt som innehåller en hel del protein. Mjölk eller vanlig frukostyoghurt innehåller oftast bara socker och fett. Undvik dessa om det är möjligt, och välj ett alternativ med mer protein i stället. Det är inte bara nyttigare. Proteinrika produkter brukar även mätta mycket bättre än andra produkter. Det finns alltså många skäl till att äta sin granola utan socker med till exempel kvarg.

Ägg är ett annat fantastiskt livsmedel som innehåller en hel del protein. Ägg innehåller dock mycket mer än bara så. De innehåller faktiskt en rad olika vitaminer och mineraler. Komplettera din granola utan socker med ett kokt eller stekt ägg vid sidan av. Då kommer du att få i dig fler nyttigheter ochkänna dig mätt mycket längre.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.